Zespoły bólowe kręgosłupa

Najczęściej występującym zespołem dolegliwości bólowych są bóle kręgosłupa w okolicy lędźwiowo-krzyżowej. Wywołane są przez schorzenia elementów kostno -stawowych , układu mięśniowo – więzadłowego oraz nerwowego w obrębie kręgosłupa. Ból często jest zapoczątkowany przez zaburzenia postawy lub lokomocji.

Leczenie jest zróżnicowane i zależy od przyczyny. Zdecydowana większość przypadków wymaga jedynie wczesnego leczenia rehabilitacyjnego oraz farmakoterapii. Lekceważenie bólu w czasie pierwszych miesięcy jego trwania , kiedy prawidłowe leczenie rehabilitacyjne ma największe szanse na powodzenie, prowadzi do nieodwracalnych zmian i może wymagać leczenia operacyjnego.

Czynnikami, które wywołują ból kręgosłupa lędźwiowego mogą być rodzaj pracy, długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, brak ruchu , otyłość , stres, osłabienie siły mięśniowej oraz przebyte urazy i operacje.

Istotnym elementem terapii jest prawidłowe rozpoznanie i zaplanowanie leczenia. W czasie wizyty u lekarza pacjent powinien zostać dokładnie zbadany. Prawidłowe badanie powinno trwać nie krócej niż 20 minut i obejmować ocenę całego narząd ruchu. Podstawowym badaniem obrazowym jest RTG odcinka lędźwiowego kręgosłupa, które wykonuje się w celu wykluczenia złamania patologicznego, obecności nowotworów, zmian zwyrodnieniowych, niestabilności czy wad rozwojowych

W przypadku braku poprawy po trwającym 4 do 6 tygodni leczeniu rehabilitacyjnym-ćwiczenia indywidualne z terapeutą wspomagane fizykoterapią oraz farmakoterapią, powinno zostać zlecone badanie rezonansu magnetycznego.

Pamiętajmy, że prawidłowa diagnostyka i szybko rozpoczęte leczenie mają kluczowe znaczenie w powrocie do pełnej sprawności. Ból kręgosłupa jest tylko wierzchołkiem góry lodowej, u podstawy której mogą leżeć poważne przyczyny prowadzące do upośledzenia funkcji ruchowych i niepełnosprawności

Lek. med. Katarzyna Szynkarska-Grzejszczak
Specjalista Rehabilitacji Medycznej.