Urazy dzieci w szkole

Rozpoczął się kolejny rok szkolny. Żywiołowość dzieci i młodzieży sprawia, że często ulegają one urazom. Na przełomie 2015 i 2016 roku odnotowano ich przeszło 60 tysięcy.

Najwięcej urazów odnotowuje się w szkole podstawowej i w gimnazjum i nie tylko w  trakcie lekcji wychowania fizycznego, ale również podczas przerw między lekcjami oraz w czasie wycieczek szkolnych.

Najczęstsze urazy szkolne:

• zwichnięcia i skręcenia ok. 35%
  • złamania kończyn ok. 25%
  • stłuczenia i zmiażdżenia ok. 20%
  • rany zewnętrzne ok. 9%
  • urazy wewnętrzne ok. 2,5%
  • oparzenia, złamania ciężkie – sporadycznie

Grono pedagogiczne wie jak reagować w takich sytuacjach i jak udzielać pierwszej pomocy.

Jak mają postępować rodzice, gdy dziecko wróci do domu z bólem czy obrzękiem towarzyszącym skręceniu czy zwichnięciu?

Gdy objawy urazu utrzymują się należy w pierwszej kolejności zgłosić się do lekarza specjalisty ortopedy lub rehabilitacji. Jeśli będzie to konieczne zleci on dodatkowe badania diagnostyczne w tym badanie RTG w celu wykluczenia złamania. Złamanie nie musi dotyczyć wyłącznie dużych kości. Bardzo często są to drobne złamania kości śródręcza czy stopy, które leczy się o wiele dłużej niż złamania kości długich.

Po wykluczeniu złamania należy zająć się leczeniem pozostałych struktur takich jak ścięgna, więzadła czy torebki stawowe. Nawet przy błahych urazach ulegają one poważnemu uszkodzeniu pozostawiając trwałe  blizny, które  w przyszłości mogą ograniczyć pełna sprawność ruchową.

Aby nie dopuścić do trwałych zmian należy rozpocząć jak najszybciej  rehabilitację, której celem jest ograniczenie skutków urazu jak : krwiak wewnętrzny, obrzęk czy ból.

Po ustąpieniu ostrego stanu zapalnego przystępujemy do ćwiczeń, których celem jest rozciąganie przykurczonych grup mięśniowych oraz wzmacnianie uszkodzonych mięśni. Leczenie to prowadzone jest przez fizjoterapeutę i trwa do uzyskania całkowitej sprawności.

Nasza placówka specjalizuje się w leczeniu urazów dorosłych i dzieci. Zapewniamy dostęp do lekarzy specjalistów:

• medycyny sportowej
  • rehabilitacji medycznej
  • ortopedii i traumatologii
  • chirurgii dziecięcej

Na miejscu dostępna jest diagnostyka  RTG i USG a także doświadczeni fizjoterapeuci, którzy poprowadzą rehabilitację pacjenta.
W pierwszej kolejności stosujemy fizykoterapię  w celu zniesienia objawów stanu zapalnego (ból, obrzęk, ograniczenie ruchomości) poprzez zastosowanie:

• pole magnetycznego ( niskiej częstotliwości)
  • laseroterapii
  • krioterapii

Następnie fizjoterapeuta przystępuje do ćwiczeń indywidualnych, których celem jest przywrócenie pełnej sprawności ruchowej oraz funkcjonalności miejsca urazu.

Autor:

mgr fizjoterapii Katarzyna Rokita