14 listopada – Światowy Dzień Cukrzycy

Cukrzyca to grupa chorób, które wpływają na to, jak organizm wykorzystuje cukier we krwi (glukozę). Glukoza jest ważnym źródłem energii dla komórek tworzących mięśnie i inne tkanki. Jest to również główne źródło paliwa dla mózgu.

Główna przyczyna cukrzycy różni się w zależności od typu. Bez względu na to, jaki masz typ cukrzycy, może ona prowadzić do nadmiaru glukozy we krwi. Zbyt duża ilość cukru we krwi może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych jak:

• miażdżyca
  • uszkodzenie nerek
  • upośledzenie wzroku i słuchu
  • choroby skóry
  • choroba Alzheimera
  • depresja

Przewlekłe postacie cukrzycy obejmują cukrzycę typu 1 i cukrzycę typu 2. Do potencjalnie odwracalnych odmian cukrzycy należą: stan przedcukrzycowy (prediabetes) i cukrzyca ciążowa. Stan przedcukrzycowy występuje, gdy poziom cukru we krwi jest wyższy niż normalnie, ale nie jest wystarczająco wysoki, aby nazwać go cukrzycą. Prediabetes może prowadzić do cukrzycy, chyba że zostaną podjęte kroki, aby temu zapobiec. Cukrzyca ciążowa występuje podczas ciąży. Jednak może ona ustąpić po urodzeniu dziecka.

Profilaktyka

Cukrzycy typu 1 nie można zapobiec. Z kolei nasze wybory dotyczące zdrowego stylu życia, które są pomocne w leczeniu stanu przedcukrzycowego, cukrzycy typu 2 i cukrzycy ciążowej, mogą również pomóc w ich zapobieganiu:

• Jedz zdrową żywność. Wybieraj produkty o niższej zawartości tłuszczu i kalorii, a wyższej zawartości błonnika. Skup się na owocach, warzywach i produktach pełnoziarnistych. Jedz różnorodnie, aby dieta sprawiała przyjemność i nie była monotonna.
  • Zwiększ aktywność fizyczną. Staraj się wykonywać około 30 minut umiarkowanej aktywności aerobowej przez większość dni w tygodniu. Należy dążyć do uzyskania co najmniej 150 minut umiarkowanej aktywności tygodniowo. Na przykład, wybierz się na codzienny, energiczny spacer. Jeśli nie możesz znaleźć czasu na pojedynczy długi trening, podziel go na mniejsze sesje w ciągu dnia.
  • Zrzuć zbędne kilogramy. Jeśli masz nadwagę, utrata nawet 7% masy ciała może obniżyć ryzyko wystąpienia cukrzycy. Na przykład, jeśli ważysz 94,6 kg, już utrata 6,6 kg może obniżyć ryzyko cukrzycy.
  • Nie próbuj schudnąć podczas ciąży! Porozmawiaj ze swoim lekarzem na temat tego, jak duży przyrost wagi w czasie ciąży jest dla Ciebie zdrowy.
  • Aby utrzymać wagę w zdrowym przedziale (możesz sprawdzić swoje BMI (Body Mass Index) w specjalnym kalkulatorze dostępnym online), pracuj nad długoterminowymi zmianami nawyków żywieniowych i ćwiczeń. Pamiętaj o korzyściach wynikających z utraty wagi, takich jak zdrowsze serce, więcej energii i wyższa samoocena.

Doustne leki przeciwcukrzycowe, takie jak metformina, są bardzo skuteczne w obniżaniu poziomu cukru we krwi i kontroli powikłań cukrzycy. Nie należy jednak nie doceniać pozytywnych efektów zdrowego stylu życia!

Jeśli rozpoznano u Ciebie stan przedcukrzycowy, wykonuj badanie poziomu glukozy we krwi co najmniej raz w roku, aby upewnić się, że nie rozwinęła się cukrzyca typu 2.