Zespoły bólowe kręgosłupa

Przyczyną bólu i ograniczenia zakresu ruchów w stawie barkowym mogą być urazy, stany przeciążeniowe oraz zmiany zwyrodnieniowe. Niezależnie od tego, czy ból pojawił się nagle, czy też narastał stopniowo, powinniśmy zgłosić się do lekarza specjalisty rehabilitacji lub ortopedy . W przypadku leczenia tego stawu bardzo ważną sprawą jest jak najszybsze ustalenie przyczyny bólu i ograniczenia ruchomości oraz jego leczenie. Zwłoka w podjęciu leczenia najczęściej kilkakrotnie wydłuży proces terapii oraz uniemożliwi powrót do pełnego zdrowia.

Źródłem dolegliwości są najczęściej: przeciążenie mięśni, urazy ścięgien, zapalenie kaletki podbarkowej, choroby reumatyczne (RZS, choroba zwyrodnieniowa stawów) lub neurologiczne (zapalenie splotu szyjnego i ramiennego).

W ustaleniu przyczyny pomocne są badania obrazowe takie jak : RTG, USG oraz rezonans magnetyczny.

W przypadku złamań, urazów mechanicznych prowadzących do uszkodzenia stożka rotatorów czy ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego oraz dużych zmianach w przebiegu RZS leczeniem z wyboru jest operacja oraz leczenie rehabilitacyjne niezbędne do osiągnięcia sukcesu terapeutycznego.

W ograniczeniach ruchowych z towarzyszącym bólem spowodowanych stanem zapalnym w kaletce podbarkowej podamy leki przeciwzapalne (doustnie lub częściej w postaci bezpośredniej iniekcji do kaletki podbarkowej), a następnie prowadzimy rehabilitację mającą na celu obniżenie głowy kości ramiennej i poprawę zakresu ruchu. Bardzo ważna jest ścisła współpraca chorego, lekarza i fizjoterapeuty.

Częste bóle nocne oraz ograniczenie funkcji barku mogą być objawami nieznacznego uszkodzenia ścięgien stożka rotatorów. W tych przypadkach rehabilitacja polega na próbie wzmocnienia nieuszkodzonych mięśni barku, w celu zastąpienia funkcji uszkodzonego mięśnia, a ewentualne leczenie operacyjne polega na przyszyciu uszkodzonego ścięgna do jego przyczepu kostnego i wykonywane jest artroskopowo.

W zmianach zwyrodnieniowych stawu barkowo-obojczykowego czy łopatkowo-ramiennego stosujemy leczenie rehabilitacyjne polegające na stosowaniu zabiegów fizykalnych i ćwiczeń poprawiających zakres ruchu.

Właściwa rehabilitacja jest bardzo ważnym elementem leczenia chorób barku, a jej zaniechanie lub odłożenie w czasie może zniweczyć wszelkie wcześniejsze działania.

Lek. med. Katarzyna Szynkarska-Grzejszczak
Specjalista Rehabilitacji Medycznej.