Odbarczenie zespołu uciskowego nerwu łokciowego w kanale Gyona

Opis przeprowadzenia zabiegu

Operację wykonuje się w polu niedokrwionym uzyskanym przez założenie opaski uciskowej na ramię.

Zabieg polega na odsłonięciu nerwu łokciowego na wysokości nadgarstka i przecięciu oraz częściowym usunięciu tkanek powodujących ucisk nerwu.

Wykonanie operacji nie gwarantuje ustąpienia dotychczasowych dolegliwości. Ostateczny efekt po leczeniu jest ściśle powiązany z przestrzeganiem zaleceń lekarskich i wykonaniem pełnego cyklu zabiegów rehabilitacyjnych indywidualnie dostosowanych dla każdego pacjenta.

Działania uboczne i powikłania

Przeprowadzenie każdej interwencji lekarskiej może wiązać się z wystąpieniem skutków ubocznych oraz działań niepożądanych.

Po zabiegu może dojść do wzrostu temperatury ciała, do podwyższenia temperatury operowanej okolicy, zaczerwienienia skóry stawu i okolicy rany pooperacyjnej z towarzyszącym obrzękiem oraz rozejścia / przedłużenia gojenia / rany pooperacyjnej.

Najczęściej spotykanym powikłaniem są utrzymujące się kilka tygodni dolegliwości bólowe nadgarstka, utrudniające rehabilitację. Kolejnym w częstości występowania jest obrzęk nadgarstka sporadycznie całej  kończyny. Niekiedy dochodzi do wytworzenia grubej blizny w miejscu rany pooperacyjnej i mogą się pojawiać w tej okolicy dolegliwości bólowe i zaburzenia czucia. Do rzadkich powikłań należy uszkodzenie naczyń lub nerwów operowanej kończyny. Zakażenie rany pooperacyjnej występuje bardzo rzadko.

Powikłania późne – powstanie zmian bliznowatych w obrębie rany pooperacyjnej skórnej i głęboko w tkankach ręki mogących powodować powstanie dolegliwości bólowych i ograniczenie ruchomości nadgarstka. W skrajnych przypadkach łącznie z nieprzestrzeganiem zaleceń odnośnie oszczędzania ręki mogą prowadzić do nawrotu pełnoobjawowej choroby będącej przyczyną wykonania operacji.

Ryzyko wystąpienia powikłań wielokrotnie wzrasta w przypadku pacjentów wyniszczonych lub otyłych.

Leczenie alternatywne

Farmakoterapia: leki stymulujące naprawę nerwów, leki przeciwbólowe i przeciwzapalne podawane w formie ogólnej / tabletki, czopki, iniekcje domięśniowe/ lub miejscowo w postaci maści i żelów.

Rehabilitacja : kinezyterapia, fizykoterapia przeciwbólowa i przeciwzapalna. Elektrostymulacja uszkodzonego nerwu.