Metody terapeutyczne

Metoda Mulligana – stanowi koncepcję diagnostyczno-terapeutyczną mobilizacji stawowej połączonej z ruchem. Nowatorskie podejście tej metody polega m.in. na połączeniu ruchu biernego wykonywanego przez terapeutę i ruchu czynnego wykonywanego przez pacjenta.

Daje narzędzia do pracy z dysfunkcjami w obrębie stawów kręgosłupa, stawów obwodowych i z chorobą krążka międzykręgowego, dolegliwościami i zawrotami głowy, chronicznymi stanami bólowymi narządu ruchu i innymi.

IBITA Bobath dla dorosłych

Metoda jest przeznaczona dla pacjentów po przebytym udarze mózgu lub innych urazach czaszkowo-mózgowych, które doprowadziły do uszkodzenia układu nerwowego, skutkując zaburzeniem funkcji, ruchów oraz kontroli postawy.

W tej koncepcji kładzie się nacisk na normalizacje napięcia mięśni odpowiadających za prawidłową postawę i prawidłowy wzorzec ruchowy. Nauczanie ruchu odbywa się poprzez doświadczenia sensomotoryczne (czuciowo-ruchowe). Pacjent poznając swoje ciało uczy się nim posługiwać w sposób celowy. Terapia metodą NDT-Bobath dla dorosłych to uporządkowany proces badania i leczenia, prowadzony zawsze w sposób zindywidualizowany.

Metoda McKenzie

Metoda McKenzie – metoda biomechanicznego badania i leczenia zaburzeń mechaniki kręgosłupa, oraz zespołów bólowych, oraz schorzeń stawów obwodowych i kończyn, spowodowanych zaburzeniem mechaniki. Jednym z częstszych wskazań do zastosowania tej metody jest dyskopatia jak również inne zaburzenia mechaniki kręgosłupa.

Metoda zawiera część diagnostyczną i terapeutyczną natomiast po ustąpieniu objawów koncentruje się na profilaktyce. Istotą metody jest to, że pozwala ona wielu pacjentom, samodzielnie, po odpowiednim wyedukowaniu, radzić sobie z bólem.

Metoda Kaltenborna

Metoda Kaltenborna (Ortopedyczna Terapia Manualna) zajmuje się dysfunkcjami w układzie kostnym oraz mięśniowym. Dzięki jej zastosowaniu możliwe jest leczenie dysfunkcji somatycznych, a więc bólu, a także zmian ruchomości (hypomobilności lub hipermobilności) stawowej.

Osiągnięcie zamierzonych efektów możliwe jest dzięki zastosowaniu technik trakcyjnych, mobilizacji tkanek miękkich (masaż funkcyjny, poprzeczny, rozciąganie mięśni), mobilizacji stawów, mobilizacji struktur nerwowych oraz ćwiczeniom (autoterapii), utrzymującym i poprawiającym ruchomość tkanek miękkich, stawów i struktur nerwowych.

Metoda NDT Bobath dla dzieci i niemowląt

Koncepcja NDT-Bobath pierwotnie została stworzona z myślą o dzieciach z Mózgowym Prażeniem Dziecięcym, dziś jednak jest z powodzeniem wykorzystywana w wielu innych przypadkach, w których mamy do czynienia z zaburzeniami rozwoju dziecka.

Osteopatia

Osteopatia nie jest metodą leczenia fizjoterapeutycznego , lecz odrębną nauką zaliczaną do nauk medycznych. Opiera się na badaniach naukowych prowadzonych w krajach Europy Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych. O skuteczności działania metod osteopatycznych decyduje stopień posiadanej wiedzy, któremu służy pięcioletnie szkolenie prowadzone przez wykładowców zagranicznych z renomowanych uczelni takich jak: Sutherland College of Osteopathic Medicine.

Metoda PNF

Zgodnie z koncepcją PNF badanie i terapia stanowią integralną całość i wzajemnie się implikują. Terapia opiera się głównie na potencjale nie uszkodzonych bądź najsprawniejszych, najsilniejszych, bezbolesnych, o największym zakresie ruchu obszarów ruchowych i wykorzystuje je do pozyskiwania aktywności motorycznej w słabszych lub uszkodzonych obszarach narządu ruchu w oparciu o przeniesienia pobudzenia.

Metoda SI

Jest to nowa metoda leczenia oparta na teorii integracji sensorycznej.

Otaczający nas świat odbieramy za pomocą zmysłów. Jesteśmy świadomi występowania i działania zmysłu smaku, węchu, wzroku oraz słuchu. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że nasz układ nerwowy odbiera i rejestruje informacje płynące z dotyku, ruchu, siły grawitacji oraz pozycji ciała,  gdyż odbywa się to w obrębie ośrodkowego układu nerwowego na poziomie podświadomości.

Terapia manualna – Szkoła Niemiecka

Terapia manualna – Szkoła Niemiecka – jest to diagnoza i leczenie zaburzeń funkcjonalnych układu ruchu uwarunkowane przez zmiany w stawach, mięśniach i nerwach. Dzięki rozbudowanemu schematowi badania różnicującego, szczegółowemu wywiadowi oraz specjalistycznym testom manualnym można precyzyjnie stwierdzić czy przyczyną bólu jest mięsień, czy też uciśnięty nerw, czy zmieniony chorobowo staw i w zależności od tego odpowiednio leczyć.

Jako leczenie stosowane są techniki mobilizacji stawów, neuromobilizacje, leczenie tkanek miękkich oraz trening funkcjonalny.

Vojta

Założeniem koncepcji Vojty jest istnienie genetycznie zakodowanych globalnych wzorców lokomocji w programie zwanym ontogenezą ruchową zawierającą indywidualny program rozwoju ruchowego przynależnego gatunkowi ludzkiemu. Oznacza to, że wszystkie mechanizmy potrzebne do zmiany pozycji ciała, pionizowania się oraz przemieszczania do przodu istnieją od momentu poczęcia organizmu człowieka, a ujawniają się stopniowo w sposób automatyczny, w miarę dojrzewania centralnego układu nerwowego.