Choroba wieńcowa

Na czym polega choroba wieńcowa

Choroba wieńcowa to sytuacja, w której do serca dopływa za mało krwi w stosunku do aktualnego zapotrzebowania. Najczęściej jest ona spowodowana przez miażdżycę powodującą zwężenia w tętnicach wieńcowych, doprowadzających krew do serca.

Na jakie objawy zwrócić uwagę

Objawem sugerującym występowanie choroby wieńcowej jest ból zlokalizowany za mostkiem, mający charakter ucisku (jakby ktoś położył na piersiach ciężar). Ból typowo występuje w trakcie wysiłku ( spacer, chodzenie po schodach, praca fizyczna) i może promieniować do lewej ręki i do żuchwy. Szczególnie niepokojące jest gdy ból jest wyjątkowo silny lub trwa dłużej niż kilka minut, ponieważ może to świadczyć o wystąpieniu zawału serca i konieczności oceny przez lekarza.

Jak leczy się chorobę wieńcową

Choroba wieńcowa jest chorobą do końca życia, co oznacza, że nie można się z niej wyleczyć, a dostępne dzisiaj metody leczenia pozwalają zmniejszyć lub zlikwidować objawy i obniżyć ryzyko powikłań choroby wieńcowej. Wszystkie osoby cierpiące na chorobę wieńcową powinny brać do końca życia zestaw kilku leków i nie powinny ich odstawiać samodzielnie bez konsultacji z lekarzem, gdyż może to grozić zawałem serca. Część osób chorujących na chorobę wieńcową będzie wymagało inwazyjnego leczenia: angioplastyki wieńcowej (tzw. stentowania lub balonikowania) lub operacji wszczepienia by-passów.

Na czym polega angioplastyka wieńcowa

Angioplastyka wieńcowa, czyli tzw stentowanie lub balonikowanie to zabieg małoinwazyjny. Polega on na nakłuciu tętnicy najczęściej w okolicy nadgarstka lub w niektórych sytuacjach pachwiny i wprowadzeniu w tą drogą w okolicę serca drobnych instrumentów. Za ich pomocą można przy zastosowaniu rentgena zobrazować zwężenia powodujące chorobę wieńcową. Następnie takie zwężenie można poszerzyć “rozpychając” je wprowadzonym do środka balonikiem i wszczepiając stent, czyli urządzenie przypominające bardzo małą sprężynkę od długopisu, które zostaje w tętnicy wieńcowej i ma za zadanie utrzymanie drożności naczynia.

Na czym polega operacja wszczepienia by-passów

Operacja wszczepienia by-passów (pomostowanie aortalno-wieńcowe, CABG) to operacja kardiochirurgiczna, którą wykonuje się wtedy, gdy ilość i umiejscowienie zwężeń w tętnicach wieńcowych powodują, że mało inwazyjna angioplastyka wieńcowa jest niemożliwa do przeprowadzenia lub nie da zadowalającego efektu. Zabieg polega na pobraniu żyły lub tętnicy i innej części ciała (z nogi lub jedna z tętnic klatki piersiowej) i przyszyciu jej do tętnicy wieńcowej tak aby krew omijała zwężenia.

Tryb życia

Oprócz regularnego przyjmowania leków, bardzo ważny jest odpowiedni tryb życia. Osoby chorujące na chorobę wieńcową powinny rzucić palenie papierosów. Przynajmniej 3 razy w tygodniu po 30 minut należy uprawiać wysiłek fizyczny o umiarkowanym natężeniu. Wskazane jest również stosowanie diety z ograniczeniem tłuszczy zwierzęcych i bogatej w owoce i warzywa.